Volume: 7, Issue: 2

1/08/2015

Articles by #getArticle.ind_name#
Владимир Абрамович Караковский
Степанова И.В. [about]
Говорят, есть такие люди, которые заставляют земной шар крутиться, которые вносят в этот мир такое, что остается в нем на десятилетия, которые, однажды встретившись с вами, могут изменить вашу жизнь. Если говорить о мире образования, то таким человеком в нем был Владимир Абрамович Караковский (1932-2015). Его имя известно многим специалистам в Америке, Европе, Азии, а в России о нем знают, пожалуй, все педагоги. Владимир Абрамович был одним из тех, кто привнес в образование не только новые методики работы с детьми, но и способствовал демократизации всей школьной жизни. Биография Владимира Абрамовича неразрывно связана со школой. По окончании в 1953 году Челябинского педагогического института он работал сначала учителем русского языка и литературы в школе № 48, с 1962 года – директором Челябинской школы № 1. Защитив в 1977 году под руководством Людмилы Ивановны Новиковой кандидатскую диссертацию, Караковский с этого же года возглавил среднюю школу № 825 г. Москвы2, директором которой, теперь знаменитой на всю страну «школы Караковского», он проработал 34 года.
Vladimir Abramovich Karakovsky
Степанова И.В. [about]
They say that there are people who make the world go round and give the world something that will stay there for decades and, if you come across it, it will change your life. Speaking about such people in the world of education, we can’t but mention Vladimir Abramovich Karakovsky (1932-2015). His name is well known to many educators in America, Europe and Asia, and practically, to every teacher in Russia. Vladimir Karakovsky was one of those people who did not only introduce educational innovations but also promoted an overall democratization of schools. Vladimir Karakovsky’s life is inseparable from his school. Upon graduation from Chelyabinsk Teaching Training Institute in 1953, he began his professional career as a teacher of the Russian language and literature at Chelyabinsk School #48. In 1962 he was appointed Principal at Chelyabinsk School #1. Having defended, under Professor Lyudmilla Novikova’s supervision, his Candidate of Science (equivalent of PhD) thesis in 1977, Vladimir Karakovsky continued his career as Principal, Moscow Secondary School #8252 (currently known nationwide as Karakovsky’s school), where he worked for 34 years.
От Всемирной паутины к лесной паутинке: Педагогические размышления о работе с детьми мегаполисов
Степанова И.В. [about]
Несколько лет назад в одной из самых обычных школ самого обычного города произошла весьма нелепая история, которая, в общем-то, могла произойти и в любой другой школе. Ученики второго класса, обсуждая вместе с учителем тему друзей и дружбы, к немалому удивлению последнего завели разговор о… компьютере как о ближайшем для многих из них друге. Сегодня такие истории стали вполне обычными и вызывают у взрослых разве что снисходительную улыбку. Но именно над этой «обычностью», на наш взгляд, и стоит призадуматься. Не является ли она признаком какого-то недуга, охватившего наше урбанизированное общество? И это отнюдь не компьютерная или интернет-зависимость, о которых уже давно говорят врачи, психологи, педагоги, родители. Думается, что проблема здесь в другом. Она намного шире и намного серьезней. Это проблема нашей излишней привязанности к технике вообще и связанного с ней отчуждения от природы.
From the World Wide Web to a spider thread: How to work with urban children
Степанова И.В. [about]
Several years ago a rather odd incident took place in an average school of an average city. Actually, it could have happened in any other school. Second graders were talking with their teacher about friends and friendship. The teacher was surprised to hear that most students considered the computer to be one of their closest friends. Such stories have become common, and adults’ reaction rarely shows more than just a condescending smile. But it is the very word common, which should cause our concern in this matter. Isn’t this a symptom of some infirmity which has infected our urbanized society? And it is not just computer or Internet addiction, which is much spoken about by doctors, psychologists, teachers, and parents. We seem to have a different problem. It is much wider-spread and more serious. It is the problem of our excessive reliance on technology and, as a result, the problem of our alienation from nature.

Home | Copyright © 2018, Russian-American Education Forum