Volume: 5, Issue: 1/2

1/05/2013

Articles by #getArticle.ind_name#
Билингвальное обучение в Республике Татарстан
Валеев, Агзам А. [about]
Развитие общественных, национальных, в том числе межъязыковых отношений, а также национальных культур и языков связаны с основными аспектами экономической, социальной и политической культуры. В связи с этим усиливается роль языков международного общения, а также роль государственных языков внутри страны, владение которыми является залогом межнационального согласия и социальной стабильности государства. На этой основе структурируется языковая составляющая образовательного пространства, что представляет собой, по сути, полилингвальное образовательное пространство, которое отражает лингвистическое и культурное многообразие его компонентов. Соответственно, многоязычное образовательное пространство как среда культурного взаимодействия субъектов образовательного процесса должно опираться на принципы интегративности и культуросообразности, способствующие формированию российской гражданской идентичности, ядром которой является этнокультурное самосознание.
Bilingual Education in the Republic of Tatarstan
Валеев, Агзам А. [about]
The development of social, national and inter-language relations, as well as the development of national cultures and languages, is closely connected with the main aspects of economic, social, and political culture. This raises the role and meaning of the languages used in international communication as well as the role of state languages, fluency in which guarantee an interethnic harmony and social stability. This principle serves as the basis for defining the linguistic component of an educational environment. In turn, any multilingual educational environment reflects linguistic and cultural diversity of its components. Therefore, multilingual educational environment as the medium of cultural interaction of everyone involved should be based on the principles of integrity and cultural conformity. The latter help to develop Russian civic identity focused on ethnic and cultural identity of every citizen of the Russian Federation. As it is noted in the UNESCO documents, every country should "provide all the necessary resources and take the necessary measures to alleviate language barriers and promote human interaction.., to formulate appropriate national policies on the crucial issue of language survival in cyberspace, designed to promote teaching languages, including mother tongues, in cyberspace." In this case, it means creating and preserving a bilingual education system, where the mother tongue is used together with the second language as a means of instruction and multicultural education.

Home | Copyright © 2017, Russian-American Education Forum