Volume: 6, Issue: 3

15/12/2014

Articles by #getArticle.ind_name#
В. И. Водовозов: выдающийся подвижник распространения грамотности
Богуславский М.В. [about]
В истории образования так нередко случается, что одно яркое имя, завладевшее всеобщим вниманием, затмевает окружающих современников, зачастую очень незаурядных и значимых педагогов. Все это в полной мере относится к Василию Ивановичу Водовозову (1825—1886), величайшему поборнику распространения грамотности, внесшему большой вклад в развитие народной школы в России. Долгое время его считали скорее не самостоятельной величиной, а соратником и продолжателем идей К. Д. Ушинского, с именем которого олицетворялись все достижения отечественной педагогики рубежа 50-60-х гг. XIX века. Такая оценка правомерна лишь отчасти. Осмысление педагогического наследия В. И. Водовозова не только раскрывает яркие, самобытные страницы истории распространения грамотности, становления и развития русской школы, педагогической и методической теории, но и обогащает учителей, деятелей народного образования и научно-педагогических работников интересными, животворными идеями.
Vasily Vodovozov as a remarkable promoter of literacy
Богуславский М.В. [about]
It is not uncommon in the history of education that one outstanding name attracts everybody’s attention and outshines other brilliant and prominent educators. This may undoubtedly be applied to Vasily Ivanovich Vodovozov (1825-1886), a remarkable promoter of literacy and a great contributor to the development of public education in Russia. Vasily Vodovozov has long been known not as an independent researcher but as a close associate and theoretical successor of Konstantin Dmitrievich Ushinsky whose name stays behind all major achievements in the Russian theory of education between the 1850s and 1860s. Such a view is only partially true. The study of Vasily Vodovozov’s legacy reveals bright and original historical pages of literacy dissemination and formation of the Russian schooling. Moreover, it enriches teachers, public educators, and researchers with exciting and challenging ideas. Vasily Ivanovich Vodovozov was born on September 27, 1825 in Petersburg, to a family of an impoverished small tradesman. Vasily’s father died early leaving his 42-year-old widow to take care of four daughters and three sons, with the youngest, Vasily, just being under four. The boy was raised and brought up in poverty and constant need for money. The family was left without means for survival because all the property was sequestrated and sold to pay their debts.

Home | Copyright © 2018, Russian-American Education Forum