Volume: 6, Issue: 1

1/05/2014

Articles by #getArticle.ind_name#
Педагогика « жизненного реализма» Дмитрия Ивановича Менделеева
Богуславский М.В. [about]
Если оценивать педагогического мыслителя по оригинальности и прогностичности его идей, то, несомненно, Дмитрий Иванович Менделеев (1834-1907) не только выдающийся ученый мирового уровня, но и крупнейший педагог своего времени. Среди его педагогического наследия не только статьи по животрепещущим вопросам образования, которые актуальны и сегодня, но и десятки учеников, которые оставили свои воспоминания о нем, как о своем учителе. А своим учителем его считали и основоположник русской физиологии И.М. Сеченов, и такой выдающийся ученый-аграрий, как К.А. Тимирязев, и основоположник учения о ноосфере В.И. Вернадский. Это только самые громкие имена тех ученых, которые называют Д.И. Менделеева своим учителем.
Dmitry I. Mendeleev’s Pedagogy of Lifelike Realism
Богуславский М.В. [about]
If one tries to analyze the quality of and educational thinker by his originality and ability to foresee future needs then we can admit that Dmitry Ivanovich Mendeleev (1834-1907) was not only a great scientist but also a great educator as well. He left us many gifts – numerous articles on important educational issues that are still relevant also also many students who left memoirs about him. The founder of Russian physiology, Ivan Sechenov; a famous scientist in the field of agriculture, Kliment Timiryzev; as well as the founder of the noosphere or “realm of thought” concept, Vladimir Vernadsky are only a few of the many who would call Mendeleev their teacher.

Home | Copyright © 2018, Russian-American Education Forum